Zdrowie i uroda

Jak zadbać o siebie jesienią?

W poprzednim poście podzieliłam się z Wami moimi planami na jesień. Ale przy tej całej jesiennej aktywności nie możemy zapomnieć, że jesień to najlepsza pora, żeby zająć się sobą. Czy to w domowym spa czy u kosmetyczki. Ta pora jest idealna – skóra i włosy przesuszone letnim słońcem potrzebują szybkiej akcji ratunkowej. Trzeba się również przygotować do zimy wraz z jej wszystkimi „zaletami”, a zwłaszcza suchego powietrza, zarówno w pomieszczeniu jak i na zewnątrz, a także zmiennych temperatur i czapek. Jesienna chłodna aura sprzyja rozgrzewającym kąpielom, chwilom spędzonym w aromacie kadzidełek z maseczką na twarzy. To czas kiedy robisz coś dla ciała a jednocześnie mając chwilę na relaks, warto spędzić go na planowaniu kolejnych aktywności.

Zacznij od wewnątrz

Jesienią spada nasza odporność, zmniejsza się też ilość dostarczanych do organizmu witamin, więc warto się wspomóc witaminami albo suplementami. Nie będę tutaj polecała konkretnych produktów, bo tego co najlepiej się sprawdzi w Twoim przypadku, musisz dość metodą prób i błędów. Ale warto się rozglądać za czymś co wspomoże Twoją skórę, włosy i paznokcie w okresie jesienno-zimowym. Ja jednak nie jest zwolenniczką tabletek, dlatego uważam że prawidłowa i zróżnicowana dieta jest kluczowa, jeśli nie chcemy, aby nasze włosy straciły swą sprężystość i blask, aby nie stały się łamliwe, słabe i nie zaczęły nadmiernie wypadać, a skóra stała się matowa, skłonna do przesuszeń i przebarwień.

Zmodyfikuj menu

Największe znaczenie dla kondycji naszej fryzury ma witamina A i witaminy z grupy B. Gdzie ich szukać? Nie tylko na półce w aptece. Znajdziesz je również w wielu produktach spożywczych. Bez problemu znajdziesz w Internecie odpowiednie listy produktów, które Ci ich dostarczą. Zamiast do apteki przespaceruj się z listą do sklepu (najlepiej ze zdrową żywnością). Powieś listę na lodówce i włącz odpowiednie produkty żywnościowe do swojej codziennej diety! Niestety, żeby cieszyć się pięknymi włosami i paznokciami z czegoś też trzeba zrezygnować. I to z tego co wielu z nas smakuje najbardziej. O wysoko przetworzonej żywności typu chipsy, dania typu fast food, słodycze niestety możemy zapomnieć, ale może warto się poświęcić? Zwłaszcza, że ograniczenie tego typu produktów wyjdzie na korzyść również naszej sylwetce, a nie tylko włosom i paznokciom. Warto też ograniczyć mocną kawę i herbatę, a najlepiej zamienić chociaż jeden jej kubek na wodę.

Aby zatroszczyć się też o skórę zadbaj o produkty bogate w krzem (banany, kasza gryczana, owoce morza), cynk (ryby, mięso, produkty pełnoziarniste), witaminy z grupy B (różnego rodzaju pestki, mleko, awokado) i z grupy A (marchewki, morele, papryka). Nie zapomnij, że skórę można nawilżać od środka dzięki nienasyconym kwasom tłuszczowym, które możesz naleźć w tłustych rybach morskich, pestkach dyni albo słonecznika i awokado.

Zrób domowe SPA

Zacznij wprowadzać zdrowe nawyki w swoją codzienność. Za każdym razem kiedy myjesz włosy nałóż odżywkę lub olej, nawet jeśli potrzymasz je na głowie 5-10 minut już będzie to lepsze niż jakbyś nie zrobiła nic. Niektórzy być może mogą sobie pozwolić na rzadsze mycie w jesienno-zimowym okresie, lecz ja do nich nie należę, jeśli możesz to zmniejsz w tym okresie częstotliwość mycia włosów. Można jednak jesienią zmienić swój zwykły szampon na bardziej łagodną wersję dostępną w sklepach zielarskich. Jeśli chodzi o suszenie to najlepiej je sobie odpuść, jeśli nie, używaj wyłącznie chłodnego nawiewu z większej odległości wtedy mniej zniszczysz i przesuszysz włosy. Jesień do dobra pora na intensywne odżywianie i regenerację włosów. Zrób chociaż jeden dzień (lepiej jednak, żeby to były chociaż dwa) w tygodniu dla siebie. Zaaplikuj sobie odżywczą maskę na włosy lub olej, do tego maseczkę na twarz i zarezerwuj chociaż pół godziny tylko dla siebie. Połóż się w wannie z pianą, wśród palących się zapachowych świeczek z kubkiem ulubionej herbaty, albo grzanego wina i relaksuj się. Ten nawet krótki, ale intensywny relaks sprawi, że poczujesz się (i będziesz) piękniejsza, bardziej wypoczęta i odprężona.

Chroń skórę

Często jesienią zdarzało mi się zupełnie pomijać kwestię kremu. Latem muszę pamiętać, bo inaczej spiekam się na raka, zimą też, bo moja skóra natychmiast pierzchnie, ale jesień to pora roku kiedy ten temat traktowałam po macoszemu. A przecież potrzebuję kremu który będzie jednocześnie nawilżać i natłuszczać. Takiego który zawiera w sobie filtry UV (o tym też zapominałam, a przecież słońce świeci cały czas prawda?), oleje roślinne i ceramidy (uszczelniają naskórek co zapobiega utracie wody). Lubię się malować i robię to praktycznie codziennie, ale to co namalowane trzeba wieczorem zmyć, dlatego mega ważne jest to czym robimy demakijaż i w jaki sposób. Demakijaż może mieć działanie dobroczynne – delikatnie usuwając kolorowe kosmetyki i nawilżając, jak i powodować podrażnienia jeśli robicie go nie dostosowanymi do potrzeb skóry kosmetykami lub zbyt szybko i za mało delikatnie. Ja używam wyłącznie płynów micelarnych, wszelkie mleczka czy śmietanki szczypały mnie zwłaszcza przy demakijażu oczu.

Noś czapkę

Pewnie niektóre z was złapią się za głowę, jak czapka ma pomóc włosom? Przecież przez czapki włosy wypadają. To mit! Okej, czapki miażdżą włosy (podobnie jak szaliki czy zamki) więc jeśli masz je długie lepiej związać je w luźnego koka, który w kontrolowany sposób przytrzyma włosy, bez nieprzyjemnych niespodzianek w postaci przyciętych przez zamek włosów albo wielkiego kołtuna od szalika. Późną jesienią i zimą noszenie czapki jest konieczne, jeśli włosy mają być w dobrej kondycji, bo odmrożenie skóry głowy może powodować zniszczenie mieszków włosowych, co da wiadomy efekt.

Zadbaj o aktywność fizyczną

Dzięki ćwiczeniom skóra jest bardziej ukrwiona, a co za tym idzie bardziej jędrna i gładka. Bądź aktywna, jest tyle różnych sposobów na aktywność fizyczną, że z pewnością znajdziesz coś dla siebie, a jeśli to coś Ci się znudzi, zabierz się za coś innego. Ważne jest, żeby uprawianie sportu dawało Ci radość i satysfakcję, lepiej niech będzie miłym codziennym rytuałem, niż niechętnie wykonywanym obowiązkiem.

To mój sposób na dbanie o siebie jesienią, a jaki jest Twój? Chętnie przeczytam jaki masz pomysł jesienną regenerację. Niedługo postaram się podrzucić kilka przepisów na samodzielnie zrobione maseczki i peelingi. Co jest dla mnie najważniejsze? Zawsze znajduj czas dla siebie. Spacer po parku, basen, wieczór z książką, wizyta u kosmetyczki czy długa i relaksacyjna kąpiel to kilka opcji na czas wolny. Pamiętaj, skóra też reaguje i żyje Twoim życiem.

Zdjęcie:
Emily / https://www.flickr.com/photos/spamily/55809530/ / CC BY-NC-ND 2.0

 

Brak komentarzy
Poprzedni post
Wrzesień 21, 2016
Następny post
Wrzesień 21, 2016